Издательство — Школьные технологии — Выпуск №3/2024
Диков А. В. Технологии организации соревнования учащихся по программированию в социальных тренажёрах Интернета
В СТАТЬЕ РАССМОТРЕНЫ НЕСКОЛЬКО ВЕБ-СЕРВИСОВ, ПРЕДНАЗНАЧЕННЫХ ДЛЯ ОБУЧЕНИЯ ПРОГРАММИРОВАНИЮ, ВКЛЮЧАЯ ЭТАП ОТТАЧИВАНИЯ НАВЫКОВ ПРОГРАММИРОВАНИЯ И ОРГАНИЗАЦИЮ СОРЕВНОВАНИЙ ПО ПРОГРАММИРОВАНИЮ. ДЛЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ, ГДЕ ЕСТЬ ПРОФИЛЬНЫЕ КУРСЫ ИНФОРМАТИКИ, ПОДОБНЫЕ СЕРВИСЫ МОГУТ ЗНАЧИТЕЛЬНО ПОВЫСИТЬ ЭФФЕКТИВНОСТЬ ОБУЧЕНИЯ ЗА СЧЁТ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ИГРОВОЙ И СОРЕВНОВАТЕЛЬНОЙ ФОРМ. • геймификация • социальные сервисы • тренинг по программированию • соревнования по программированию TECHNOLOGIES FOR ORGANIZING COMPETITION OF STUDENTS IN PROGRAMMING IN SOCIAL SERVICES Andrey V. Dikov, Associate Professor of the Department “Informatics and Methods of Teaching Informatics and Mathematics” of the V. G. Belinsky Pedagogical Institute of Penza State University, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, an171@rambler.ru Abstract. Recently, more and more services for teaching programming in various professional languages in a game form have begun to appear on the World Wide Web. Computer science teachers in secondary schools should pay attention to these services, as they can significantly improve the quality of teaching programming and algorithmization and attract more students to this topic. But in addition to training to hone programming skills, a number of services offer the organization of competitions so that students can compare their achievements with other participants and show the community their successes. For teachers, this is an additional opportunity to assess students’ knowledge of the subject. Keywords: gamification, social services, programming training, programming competitions
|