Издательство — Школьные технологии — Выпуск №5/2024
Медкова Е. С. Коды древней отечественной культуры в современном искусстве
В СТАТЬЕ ДАН ВАРИАНТ РЕШЕНИЯ ПРОБЛЕМЫ СООТНОШЕНИЯ ТРАДИЦИЙ И НОВАТОРСТВА КАК В ОБЛАСТИ ТРАДИЦИОННЫХ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ПРОМЫСЛОВ, ТАК И В ОБЛАСТИ СОВРЕМЕННОЙ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ КУЛЬТУРЫ С АКЦЕНТОМ НА ПРОДУКТИВНОСТЬ ИХ ВЗАИМОВЛИЯНИЯ. ДАН ОБОБЩЁННЫЙ ОБЗОР ИСТОРИИ ОБРАЩЕНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ ОТЕЧЕСТВЕННЫХ ХУДОЖНИКОВ К ТРАДИЦИОННЫМ ПРОМЫСЛАМ И РУССКОМУ НАРОДНОМУ ИСКУССТВУ В ЦЕЛОМ, НАЧИНАЯ С КОНЦА XIX В. ДО НАШИХ ДНЕЙ С АКЦЕНТОМ НА ПОСТСОВЕТСКИЙ ПЕРИОД. СДЕЛАН ВЫВОД О ТОМ, ЧТО ОБЩИМ ВЕКТОРОМ РАЗВИТИЯ ДАННОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ ЯВЛЯЕТСЯ ПОГРУЖЕНИЕ В ГЛУБИНЫ НАИБОЛЕЕ ДРЕВНИХ УРОВНЕЙ НАЦИОНАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ. МАТЕРИАЛЫ СТАТЬИ МОГУТ БЫТЬ ИСПОЛЬЗОВАНЫ: ДЛЯ ОБНОВЛЕНИЯ СОДЕРЖАНИЯ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ПРЕПОДАВАНИЯ ИСТОРИИ ИСКУССТВА НА ВСЕХ УРОВНЯХ, НАЧИНАЯ СО ШКОЛЬНОГО И ЗАКАНЧИВАЯ ВЫСШИМ; КАК БАЗА ДАННЫХ ЯРКИХ ПРИМЕРОВ СОВРЕМЕННОЙ НАЦИОНАЛЬНОЙ РУССКОЙ КУЛЬТУРЫ НА ЗАНЯТИЯХ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ И ВНЕКЛАССНОЙ РАБОТЫ, ИМЕЮЩИХ ЦЕЛЬЮ ФОРМИРОВАНИЕ НАЦИОНАЛЬНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ. • народное искусство • традиционные художественные промыслы • современное искусство • национальная мифологическая модель мира • архетипы CODES OF ANCIENT RUSSIAN CULTURE IN MODERN ART Elena S. Medkova, сandidate of pedagogical sciences, associate professor, Department of Social, Humanitarian and Natural Sciences, Institute of Traditional Applied Arts, Higher School of Folk Art (Academy), elena_medkova@mail.ru Abstract: The article provides a solution to the problem of the relationship between traditions and innovation, both in the field of traditional artistic crafts and in the field of modern artistic culture, with an emphasis on the productivity of their mutual influence. The possibilities of the discipline “History of Art” were identified within the framework of the direction 54.02.03 and 54.02.02 “Decorative and applied arts and folk crafts”. Based on the commonality of the foundations of the national mythological picture of the world and the modern post-modern model of the world, a conclusion has been made about the productivity of studying the structures of mythological artistic thinking at the most abstract level of archetypes and binary oppositions for the implementation of the processes of mastering the foundations of national traditional art in the flow of modern culture. A generalized overview of the history of professional domestic artists’ turn to traditional crafts and Russian folk art in general is given, from the end of the 19th century to the present day, with an emphasis on the last post-Soviet period. It is concluded that the general vector of development of this interaction is immersion into the depths of the most ancient levels of national culture. An original model of creative tasks is proposed, based on the principles of Slavic pagan mythology and postmodernity. Examples of work by students of VSHNI and a number of branches are given, indicating the successful implementation of this model. Article materials can be used: to update the content of art education at all levels, from school to higher education; as a database of striking examples of modern national Russian culture in additional education classes and extracurricular activities aimed at formation of national identity. Keywords: folk art, traditional crafts, modern art, mythological model of the world, archetypes
|