Журналы — Школьные технологии — Выпуск №6/2022
Дахин А. Н., Печурин А. И. Мышление и поведение школьников, формируемые компьютерными играми
РАЗЛИЧНЫЕ ЖАНРЫ И СЦЕНАРИИ КОМПЬЮТЕРНЫХ ИГР ВЛИЯЮТ НА ФОРМИРОВАНИЕ КОГНИТИВНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ, А ТАКЖЕ НА ИХ ПСИХИЧЕСКОЕ ЗДОРОВЬЕ. ЭТО ВЛИЯНИЕ СЛЕДУЕТ УЧИТЫВАТЬ ПРИ НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКОМ ОБЕСПЕЧЕНИИ ДИДАКТИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ. ЦЕЛЬ СТАТЬИ — ВЫЯВИТЬ, КАКОВО ВЛИЯНИЕ КОМПЬЮТЕРНЫХ ИГР НА ФОРМИРОВАНИЕ АЛГОРИТМИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ ОБУЧАЮЩИХСЯ, ПРЕДЛОЖИТЬ РЕКОМЕНДАЦИИ ПО СНИЖЕНИЮ УРОВНЯ ДЕПРИВАЦИИ И КИБЕРЗАВИСИМОСТИ, ПРИВОДЯЩЕЙ В КРАЙНЕЙ ФОРМЕ К ЦИФРОВОМУ СЛАБОУМИЮ ГЕЙМЕРОВ-ПОДРОСТКОВ. • психическое здоровье • психологическая зависимость • молодёжная среда • компьютерные игры • геймификация • идеология насилия • коммуникативная депривация THINKING AND BEHAVIOR OF SCHOOLCHILDREN FORMED BY COMPUTER GAMES Alexander N. Dakhin, Professor of the Department of Pedagogy and Psychology of the Institute of Physical, Mathematical, Information and Technological Education of Novosibirsk State Pedagogical University, Doctor of Pedagogical Sciences Alexander I. Pechurin, Candidate of the Department of Pedagogy and Psychology of the Institute of Physical, Mathematical, Information and Technological Education of Novosibirsk State Pedagogical University Abstract. Various genres and scenarios of computer games affect the formation of cognitive abilities of students, as well as their mental health. This influence should be taken into account in the scientific and methodological support of the didactic system of modern education. The purpose of the article is to identify the impact of computer games on the formation of algorithmic culture of students, to offer recommendations for reducing the level of deprivation and cyber addiction, which leads in extreme form to digital dementia of teenage gamers. Keywords: mental health, psychological dependence, youth environment, computer games, gamification, ideology of violence, communicative deprivation.
|