ИздательствоШкольные технологииВыпуск №2/2021

Касимов Р. Н., Воронцов В. С.
Об «исламских сюжетах» в рамках изучения курса ОРКСЭ в школах России, на примере школ в Удмуртии

купить статью за
50 руб

Аннотация. Современный педагог начальной школы, преподающий предмет «Основы религиозных культур и светской этики» на своих занятиях должен способствовать консолидации российского общества посредством укрепления российской гражданской и культурной идентичности. Ислам, наряду с православием, в Удмуртии имеет давнюю историю. Здесь он нашел свое особое место и своеобразные (региональные) формы бытования. Исламская культура в нашей стране самобытна и уникальна. Она имеет своеобразие в регионе Урало-Поволжья. Но есть и общие проблемы, связанные с «исламским фактором» а политической, социальной и духовной сферах. Сложность и неоднозначность феномена исламского радикализма в мире, в том числе и в России, в настоящее время привели к тому, что на официальном уровне, на языке деятелей науки, средств массовой информации, специалистов, духовенства тех или иных конфессий для его описания стали широко использоваться такие определения, как «исламский фундаментализм», «исламский экстремизм». Авторы статьи (сертифицированные тренеры-преподаватели курса ОРКСЭ) считают, что «исламские сюжеты» в рамках комплексного курса «Основы религиозных культур и светской этики» должны, с той или иной степенью интенсивности, изучаться в рамках любого модуля, в особенности среди наиболее востребованных, таких как «Основы светской этики» и «Основы мировых религиозных культур». Это важно для профилактики ксенофобских и экстремистских идей и настроений в детской среде. О важности и формах включения «исламских сюжетов» в рамках изучения комплексного курса в школах России, на примере Удмуртии, и пойдет речь в статье.

Ключевые слова: основы религиозных культур и светской этики в школе, ислам в Урало-Поволжье, этнокультурное образование

About “Islamic subjects” as part of the study of the school subject dealing with foundations of religious cultures and secular ethics course in Russian schools, on the example of Udmurtia

Kasimov Rustam Nurullovich, Ph. D., Associate Professor, senior Researcher at the Udmurt Institute of History, Language and Culture.References of the UdmFIC Ural Branch of the Russian Academy of Sciences, e-mail: kasdan@yandex.ru.

Vladimir Stepanovich Vorontsov, Ph. D., Associate Professor, senior Researcher at the Udmurt Institute of History, Language and Culture. References of the UdmFIC Ural Branch of the Russian Academy of Sciences.

Abstract. We have an elementary school teacher who teaches the subject “Foundations of Religious Cultures and Secular Ethics”, together with his children, should contribute to the consolidation of Russian society by strengthening Russian civic and cultural identity. Islam, along with Orthodoxy, has a long history in Udmurtia. Here he found his special place and original (regional) forms of existence. Islamic culture in our country is original and unique, it has its originality in the Volga and Ural regions. The complexity and ambiguity of the phenomenon of Islamic radicalism in the world, including in Russia, has now led to the fact that at the official level, in the language of scientists, the media, specialists, clergy of various denominations, it has begun to be widely used to describe it. definitions such as “Islamic fundamentalism”, “Islamic extremism”. The authors of the article believe that “Islamic subjects” within the framework of the comprehensive course “Fundamentals of Religious Cultures and Secular Ethics” should, with varying degrees of intensity, be studied within any module, especially among the most popular ones, such as “Fundamentals of Secular Ethics” and “Foundations of World Religious Cultures”. This is important for the prevention of xenophobic and extremist ideas and sentiments in the children’s environment. The article will discuss the importance and forms of the inclusion of “Islamic subjects” in the study of the course in schools in Russia, using the example of Udmurtia.

Keywords: foundations of religious cultures and secular ethics at school, Islam in the Udmurt Republic, ethnocultural education.