ИздательствоШкольные технологииВыпуск №6/2020

Косярский А. А., Мороз О. В.
О некоторых возможностях использования среды Scratch 2.0 в образовательном процессе

 
Материал в открытом доступе

Аннотация. В статье рассматривается возможность использования среды Scratch 2.0 в образовательном процессе на примере разработанной совместно с учащимися программной имитации алгоритмического исполнителя «робот», применяемого в школьном курсе информатики в качестве средства для изучения алгоритмов. Автором статьи представлен пример программной реализации подобного исполнителя с различными режимами работы. В статье рассматриваются наиболее частые проблемы, с которыми сталкиваются учащиеся в процессе изучения программирования, а также возможность частичного решения поставленных проблем с использованием разработанного алгоритмического исполнителя. Авторы статьи демонстрируют возможность использования программных режимов созданной среды для решения поставленных методических и образовательных задач. В публикации приводятся некоторые участки программных кодов основных режимов работы исполнителя, а также раскрываются принципы работы отдельных процедур и функций.

Ключевые слова: Scratch 2.0, школьный курс информатики, исполнитель «Робот», алгоритмизация, программирование.

ABOUT SOME POSSIBILITIES OF USING THE SCRATCH 2.0 ENVIRONMENT IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Alexander A. Kosyarsky, teacher of additional education of the Center for Children's Creativity «Prikubansky»

Olga V. Moroz, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Information and Educational Technologies, Faculty of Mathematics and Computer Science, Kuban State University

Abstract. The article considers the possibility of using the Scratch 2.0 environment in the educational process by the example of a software simulation of the algorithmic performer «robot» developed jointly with students, which is used in a school computer science course as a means for studying algorithms. The author of the article presents an example of a software implementation of such a performer with different modes of operation. The article discusses the most common problems faced by students in the process of learning programming, as well as the possibility of partial solutions to the problems posed using the developed algorithmic performer. The authors of the article demonstrate the possibility of using the program modes of the created environment to solve the set methodological and educational tasks. The publication provides some sections of the program codes of the main operating modes of the contractor, as well as reveals the principles of operation of individual procedures and functions.

Keywords: Scratch 2.0, school computer science course, performer «Robot», algorithmization, programming