Издательство — Школьные технологии — Выпуск №4/2023
Диков А. В. Кодовые войны как метод обучения информатике
В ШКОЛЬНОЙ ИНФОРМАТИКЕ ОБУЧЕНИЕ АЛГОРИТМИЗАЦИИ И ПРОГРАММИРОВАНИЮ ВСЕГДА ИМЕЕТ НЕДОСТАТОК КАЧЕСТВЕННОГО ЗАДАЧНОГО МАТЕРИАЛА, А АВТОМАТИЗИРОВАННОЙ ПРОВЕРКИ РЕШЕНИЯ ЗАДАЧ ПО ПРОГРАММИРОВАНИЮ ДО СИХ ПОР НЕТ, КРОМЕ КАК НА ВСЕРОССИЙСКОЙ ОЛИМПИАДЕ. В СТАТЬЕ РАССМАТРИВАЕТСЯ ПОНЯТИЕ ГЕЙМИФИКАЦИИ И ДАЁТСЯ АНАЛИТИЧЕСКИЙ ОБЗОР ОНЛАЙН-СЕРВИСОВ ПО АВТОМАТИЗИРОВАННОМУ ОБУЧЕНИЮ И ОТТАЧИВАНИЮ НАВЫКОВ ПРОГРАММИРОВАНИЯ В ИГРОВОЙ ФОРМЕ. • игровой подход • геймификация • социальные сервисы • тренинг по программированию CODE WARS AS A METHOD OF TEACHING COMPUTER SCIENCE Andrey V. Dikov, Associate Professor of the Department "Informatics and Methods of Teaching Informatics and Mathematics" of the V. G. Belinsky Pedagogical Institute of Penza State University, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, an171@rambler.ru Abstract. In school computer science, teaching algorithmization and programming has always felt a lack of high-quality problem material, and there is still no automated verification of solving programming problems, except at the All-Russian Olympiad. Services began to appear on the World Wide Web, including social ones, designed to hone programming skills in any languages. They contain a huge archive of tasks and search tools in it, a code editor and a testing system, as well as gamification elements. The article discusses the concept of gamification and provides an analytical overview of online services for automated learning and honing programming skills in a playful way. Keywords: game approach, gamification, social services, programming training
|